2000 yılında ölen Fransız yönetmen Roger Vadim‘in 1968‘de çektiği, kimilerine göre edepsiz filmi kitsch bilim-kurgu parodisi BARBARELLA, Fransız çizer Jean-Claude Forest‘ın 60’lı yıllarda dikkat çeken aynı isimli çizgi roman serisinden esinlenmiştir. BARBARELLA çizgi romanı ilk çıktığı yıllarda pek tabii sansürle boğuşmuş, sonra reşit olmayanlara satılması yasaklanmıştır. Konusu, feminen, seksi bir kadın ajanın erotik maceralarıdır…
Yapımcı Dino De Laurentiis,
Barbarella'yı bir film haline getirme haklarını satın aldı. Vadim, filmi
uyarlamak istedi. O dönem, eşi Jane Fonda'dan boşanmadan evvel Virna Lisi,
Brigitte Bardot ve Sophia Loren'in de bulundukları, çok sayıda aktrise, başrol
üzere teklif götürdü. De Laurentiis'in ilk tercihi Virna Lisi idi. İkincisi,
cinsel roller oynamak istemeyen Brigitte Bardot'tu. Üçüncü seçenek, teklifi
hamile olduğu gibi reddeden Sophia Loren'di ve rol aşırı müstehcendi. Jane
Fonda, filmi beğenmese de, Vadim, kendisini, bilim kurgunun, sürekli evrilen tür
olduğunda ikna etti. Ancak Barbarella'yı çekmeden önce, Fonda iki büyük skandal
yaşadı. İlki, 1965'te, çıplak vücudu, sekiz katlı bir reklam panosunda
görüntülendiğinde, ikincisi ise, 1966'da Vadim'in, kapalı bir sette birkaç
samimi çıplak çekimi, Playboy'a satılması idi. Bu raddeden sonra Fonda, ABD'de
seks sembolü hâline geldi…
Vadim, dostu Terry Southern'den, senaryoyu yazmasını istedi. Ancak çekimler esnasında, hikâye çok kez değişti…
Barbarella, 11 Ekim 1968'de
gösterime girdi. 1968 yılında, Kuzey Amerika'da 2,5 milyon dolar hasılat yaptı.
Paramount tarafından dağıtılarak, 25 Ekim 1968'de, Fransa çapında gösterime
girdi…
Filmde en önemli etken Barbarella‘nın kostümleri… Giyimleri plastik, metalik, pelüş gibi rüküş giysilerden oluşuyor. Ünlü tasarımcılar, Jacques Fonteray ve Paco Rabanne‘ın imzasını taşıyan bu kostümler Barbarella‘nın olabildiğince az yerini örtecek biçimde tasarlanmış. Film, bilim-kurgu türüne yeni bir alt tür kazandırmıştır; science-fiction (bilim-kurgu) değil de, science-fashion (bilim-moda) diye nitelendirilmektedir.
60‘lar ürünü Barbarella‘nın set tasarımlarının da kostümlerinden kalır yanı yok elbette. Dönemin Pop-Art tesiri filmin bütününe sinmiş durumda. Jane Fonda‘nın Barbarella‘ya kattığı seksüel kadın imgesi ve kitsch estetik yanında ardışık tuhaf vakalar dizisine eşlik eden acayip diyalogları filmin külte dönüşmesinde en büyük etkenler olarak görebiliriz.
Açılış sahnesinde izlediğimiz yerçekimsiz ortamda striptiz sahnesi, Fonda‘nın göğüsleri filmin bariz uvertürü. Devasa nargileler içinde çırılçıplak erkeklerin esansını içen kadınlar, kayıp ve çılgın bilim adamı Duran Duran‘in sıradışı orgazm makinesine kadar varıyor. Normalde kişiyi aşırı zevkten öldüren makine Barbarella üzerinde ters tepiyor ve onun doyumsuzluğuna dayanamayıp bozuluyor… İngiliz pop grubu Duran Duran‘in adı buradan gelmektedir. Grup, Electric Barbarella adında single da çıkarmıştı. 1994‘te Kylie Minogue, adını taşıyan albümünden çıkan Put Yourself In My Place adlı single’a çektiği klipte Barbarella‘nın striptizmini taklit etmiştir. Ayrıca 2003‘te çıkan Body Language albümünün ön kapak resminde oturuşu ve siyah, opak çorap giyimi Barbarella tesiri taşır. Casablanca‘nın farklı yeniden çevrimi Barb Wire (Bana Bebek Deme) Pamela Anderson, Barb Wire karakteri Barbarella‘nın kopyasıdır. Joel Schumacher‘in yönettiği Batman & Robin filminin mekan atmosferi de Barbarella‘dan esinler taşır. 68 yapımı Barbarella, her yönüyle keşfedilmeyi, tam anlamıyla anlaşılmayı hak eden kült yapımlardan.