Senin Adın - Kimi no Na wa

GERÇEK AŞK

Makoto Shinkai’ın, ‘S’ üçlemesi dediğim serisinin orta halkası olan ‘Adınız’ yahut genel tabiri ile ‘Senin Adın - Kimi no Na wa - は。Saniyede Beş Santimetre’nin, ‘ilk aşk’ temi ile başlayan sevi serüveni, ilk hikâyenin yarım kaldığı seviye, en hassas dönem, ilkgençlik evresinde sürüyor. Senin Adın, Shinkai’ın ikinci uzun metraj animesi. Ancak bu kez arka anlatı çok daha gerçekçi çeşitliliğe sahip. Uygarlaşma ile ıraklaşılan ananelerin, her kültürde olduğu üzere kırsal kesimlerde sürdürülegelse de, kültürel başkalaşmadan nasiplendiğini eğretileyen anlatı, odağına geçici tutku olmayan, somut birleşmeğe ermeyen sezgisel aşkı koyuyor.

Shinkai, filmin adını, bir Japon şiiri dizesinden esinlenmiş, hikâye için ilham kaynağını, Shūzō Oshimi'nin Inside Mari, Ranma ½, Heian dönemi romanı Torikaebaya Monogatari olarak belirtmiş. Anlatının ana mekânlarından, Itomori kasabası tamamen kurgusal olsa da, yerleşke tasarımı için kimi gerçek mekânları esas almakla, hidrojen bombasının Japon toplumunda açtığı derin yaranın simgesel karşılığı, kasabaya düşen gök taşının oluşturduğu muazzam çukurda görülebilir. Gök taşı düşüncesi, eş zamanda 2011'de, Japonya’da yaşanan ‘Büyük Doğu Depremi’ fikrinden ilham alan bir simgesel felâkettir. Hikâyenin başkişileri genç nesil üyeleri, Taki Tachibana ile Mitsuha Miyamizu’nun hiç karşılaşmasalar da, farklı zamanlarda aynı ülkede zamana karşı varoluş mücadeleleri, Japon toplumunun her felâket ardılı, tek elden son sürat kalkınma-endüstrileşme uğraşını naif bir duygu ile betimliyor…

Japonya’nın Gifu bölgesinde, Hida sıradağları ile çevrili Itomori Kasabası, Tokyo’nun birbirinden yüksek metal, cam harmanı dokusundan çok ayrıksı, yirmi birinci yüzyılda yemyeşil yükseltileri, ağaçlar içinde evleri ve az sayıda topluluğu ile tabiatın bağrında bir yuvadır. Ama kent kültürü tatmak isteyen her alelade kız gibi Mitsuha Miyamizu için bunlar yetersizdir. Üstelik koca kusurdur. Zira kendisi, kasabalarında bir kafe olmayışından yakınır. Anneannesi ve kapı çalma âcizi küçük kız kardeşi ile yaşayan Liseli kızımız, böyle bir yerde ananelerle yaşam sürmektense, Tokyo’lu yakışıklı bir oğlan olmağı yeğliyor. Geleneksel bir etkinliği icra ettiği o gece yarısı dilediği bu arzusu bir sabah uyandığında gerçekleşiyor ve Tokyo’da şirin bir oğlan olarak gözlerini açıyor…

Tokyo'da, babasıyla orta karar bir dairede yaşayan lise öğrencisi Taki Tachibana hâliyle uyanan Mitsuha, açıklanamaz biçimde tanımadığı birinin, üstelik bir liseli erkeğin bedenine girmiştir. Anatomik ayrıma karşın yeni tuhaf yaşamına uyum sağlamağa uğraşır… Diğer yanda, Mitsuha’nın bedenine giren kişi ise, Taki Tachibana’dır. Kızın bedeni artık denetiminde olduğundan, göğüslerini yoklar. Ayna kaşrısın da çıplak vücudunu inceler. Kapı çalma bilmeyen fallik döneminde kız kardeşi Yotsuha Miyamizu’nun, ergen öncesi pervasızlığına maruz kalır. Farkında olmadan birbirlerinin çevrelerinde ve özel yaşamlarında konumlarına müdahalede bulunurlar. İkili ilkin bütün bunların bir düş olduğunu düşünür. Ancak birbirlerinin kişisel gereçlerine, akıllı telefonlarına ve ön kollarına bıraktıkları, yazdıkları yazılarla, birbirleriyle iletişim kurabileceklerini anlarlar. Taki'nin vücudunda Mitsuha, Taki'nin çalıştığı restoranın işletmecisi Miki Okudera ile bir randevu ayarlarken, Taki ise, Mitsuha'nın vücudunda, Mitsuha'nın okulda, kendi hâlinde sessiz kızken, çok konuşulan güzide birine dönüşmesine sebep olur. 

Bir gün, Mitsuha bedeninde Taki, Mitsuha'nın büyükannesi Hitoha ve kız kardeşi Yotsuha ile kız kardeşlerin film başında icra ettikleri dinî törende yaptıkları alkol kuchikamizake'yi, kasaba dışında Hida Dağı doruğunda bulunan bir Şinto tapınağında, adak olarak bırakmak üzere yola koyulurlar. Dağı tırmanırken, dar yollardan geçerler. Bir süre sonra, büyükannenin dizleri yorulur. Mitsuha, onu sırtına alıp, yol boyu taşır. Bu tapınakta, insana ve zamana hükmettiği düşünülen köy koruyucu tanrısının ruhu yaşamaktadır.

Kendi bedeninde uyanan Taki, Mitsuha’nın, kendi bedenindeyken ayarladığı randevu ile Miki randevusuna gider. Başta bun çok arzulayan Taki, bilmediği sebeple bundan emine değildir. Telefonla Mitsuha'ya ulaşmağa uğraşsa da, bunu başaramaz; vücut değiştirmenin bittiğini ayrımsar. Miki, Taki’nin kendisinden hoşlanmadığını anlar ve bunu olgunlukla karşılar…

Taki Mitsuha’yı bulmak üzere Hida’ya doğru trenle yola koyulmak üzere istasyona gelince, sınıf arkadaşı Tsukasa ve Miki’yi orda görür. Beraber trenle, Hida'ya seyahat ederler.

Ancak Taki, gitmesi gereken Itomori Kasabası adını bilmemektedir. Bunun yerine anılarında beliren bir manzarayı resmettiği eskize bakar. Bir kasabada mola verdiklerinde, yemek yedikleri restoran sahibi, kasabanın kara kalem çizimini görünce, oranın Itomori olduğunu belirtir. Taki coşkulanır. Ancak adam, oranın üç yıl evvel Tiamat adlı göktaşının çarpması sonucu beş yüz sakini ile birlikte yok olduğunu anlatır. Onları, çarpma sonucu oluşan çok enli ve derin çukurun bulunduğu bölgeye götürür. Kasaba harabelerine bakınan Taki birden telefonuna bakar ve o mesajların sırayla yok olduklarını gözlemler. Mitsuha’ya dair anılar silinmektedir. Taki, ölüm kayıtlarında Mitsuha adını bulur. Motele dönerler. Ertesi sabah erkenden oradan ayrılan Taki, Miki ve Tsukasa’ya, işinin uzadığını, Tokyo’ya dönmeleri gerektiğini belirten not bırakmıştır…

Taki, bir biçimde Mitsuha ile yeniden bağlantı kurmayı, onu, gök taşına karşı uyarmayı umarak tapınağa gider. Tapınakta, Taki, Mitsuha'nın üç sene evvel bıraktığı kuchikamizake'ini içer. O ân gözleri önünde, Mitsuha'nın tüm mazisini içeren bir seyirlik belirir. Mitsuha ile üç yıl önce Tokyo'ya, onu bulmak üzere gelmiş. Taki, o zaman trende karşılaştıklarını anımsar. Ancak Taki, vücut değiştirme kendi zamanında(üç sene sonra) gerçekleşmediğinden, onu tanıyamaz. Mitsuha, trenden ayrılmadan evvel, bileğine iyi şans tılsımı olarak taktığı kızıl saç kurdelesini uzatır. Taki, kurdelenin öte ucunu yakalar ve zamanları birleşir…

Taki, festival sabahı Mitsuha'nın evinde uyanır. Büyükannesi, ona beden değiştirme yetisinin, tapınağın bakıcısı olan ailesinden nesilden nesile devrolunduğunu anlatır…

Taki, Mitsuha'nın arkadaşları Tessie ve Sayaka'yı, elektrik trafo merkezini devre dışı bırakmaları ve belediye anonsundan bir acil durum uyarısı yayınlayarak, kasaba halkını Itomori'yi boşaltmağa ikna etmeleri hususunda bilinçlendirir. O esna Taki, Mitsuha'nın henüz vücudunda olduğunu düşünerek, tapınağa gider.

Gün batımı ânında dağın doruğunda, Mitsuha, Taki2nin bedeninden ayrılır. Birbirlerini hissederler. Ancak farklı zamanlarda olduklarından, birbirlerini göremezler. Güneş yitip, alacakaranlık baş gösterince, kendi bedenlerine dönerler. O ân birbirlerini görürler. Taki, Mitsuha'nın kurdelesini geri verdikten sonra, birbirlerini anımsamaları için isimlerini, birbirleri avuçlarına yazmağa uğraşırlar. Mitsuha, onunkini yazmadan evvel alacakaranlık çöker ve kendi zamanlarına dönerler.

Tahliye niyeti başarısız olmuştur. Durumu ayıkan belediye başkanı, kızı Mitsuha’nın arkadaşlarını suçüstü yakalatır. Mitsuha buna delilenir. Itomori belediye binasını basar ve başkan babası Toshiki'yi, herkesi tahliye etmesi için ikna etmeğe uğraşır. Ama adam oralı olmaz… Mitsuha, Taki ile anılarının yittiğini ayrımsar. Taki’nin, koluna, kendi adı yerine ‘Seni seviyorum’ yazdığını görür. Gök taşı parçaları, Dünya'ya düşmeğe başlar. Itomori'yi yok eder. Tüm kasaba yerle bir olur… Taki, üç sene sonra, kendi zamanında uyanır ve bir şey anımsamaz…


Beş sene sonra Taki, üniversiteden mezun olmuş iş aramaktadır. Adını koyamadığı derin eksiklik hissetmekteyken, sekiz sene geçmiş Itomori’ye düşen gök taşı olayına açıklanamaz bir ilgi beslemektedir. Tüm kasaba yok olmuş; ancak insanların çoğu tam zamanında tahliye edildiklerinden hayatta kalmışlardır…

Mitsuha, Tokyo'ya taşınmıştır. Taki ile trenleri yan yana geçerken, bilinçsizce camdan bakışırlar. Ansızın sebepsiz biçimde birbirlerini aramağa gereksinirler. Bir sokağın merdivenleri başında rastlaşırlar. Yan yana geçtikten sonra duralarlar. Taki, Mitsuha'ya seslenir. Onu tanıdığını hissettiğini belirtir. Mitsuha’da aynen karşılık verir. Uzun zamandır aradıklarını bulduktan sonra ongunluk gözyaşlarıyla gülümserler. Ve aynı anda birbirlerine isimlerini sorarlar…

Shinkai’ın hemen hemen tüm animeleri hikâyeleri, eş evrende geçer. Meselâ Mitsuha'nın okulunda, ‘Geleneksel Japonca’ öğreten öğretmen Bayan Yuki, Shinkai'ın evvelki animesi Kelimeler Bahçesi(The Garden of Words, 2013) kahramanı Yukari Yukino'dur… Taki'nin çalıştığı restoranın adı İtalyanca, ‘The Garden of Words’ mânâasında ‘Il giardino delle parole’ , Shinkai'ın, 2013 yapımı evvelki animesi Kelimeler Bahçesi’ne atıfta bulunur…

Animede bolca bulunan çağrışım unsurları, Mitsuha'nın taktığı kızıl kurdele, Japon ananesinde, birini, yazgısına bağladığına inanılan görünmez kızıl yazgı dizisi temsilidir. Bu da, Mitsuha ile Taki’nin, Tanrı’larca seçildiklerini simgeler. Kutsal soylarına ilişkin, Mitsuha'nın, ismi, ‘üç yaprak’ mânâsındadır. Büyükannesi Hitoha ‘tek yaprak’ , annesi Futaba ‘iki yaprak’ , küçük kız kardeşi Yotsuha ‘dört yaprak’tır. Film başlarında Mitsuha ve kız kardeşinin törende hazırladıkları içki Kuchikamizake Japonca, ağızda çiğnenmiş anı mânâsındadır.

Tamamı kurgusal kasaba olan Itomori, mekân olarak Japonya’nın Hida Kasabası’ndan esinlenilmiş…