HER NEVİ AŞK
Her şeye, herkese yönelik bitimsiz nefret
duyulan şu zamanlar, bir biçimde en çok eksikliği duyumsanan sezinin salt
tüketim unsuru misali özdekleştiği algıda, özdevinirleşmiş bireylerden, kendine
yabancı toplumlardan ölgün yeryüzü hükûmranlığı sürmekteyken, yitirilen(unutulan) şeyin ‘amnezisine’ tutulmuş
insanlığın, bir çıkmazdan, diğerine sürüklenip durduğu, sürekli büyüyen
evrensel belirsizlikte giderek deliren Dünya karşısında en bildik ve etkin
eylem sevi kuşkusuz… Duyusal ile imgesel örüntülerden yapay gerçekliğe
sıkıştırılan kişi önünde iki eğilim uzanır: saldırganlık, yalnızlık; en revaçta
yönelim ilk seçenek iken, herkesin göze alamadığı bedensel ve benliksel
kimsesizlik, kişinin çevrelendiği dünyevî aldanmadan, tinini arındırabilmesi için
elzem bir gereklilik hâlini alıyor. Eş zamanda, Dünya’yı biçimlendirenlerin,
Dünya toplumlarının, toplumsallaşma yetilerini köreltmeleri doğrultusunda,
hiyerarşi tabanını genişleten tek tip duyarsızlardan, birbirlerine yabancı
bireylerden yeryüzü toplumu yaratmağı başardıkları şu günler, ‘yalnızlık’
olgusu, kitle imha silâhına dönüşmüş durumda. Cinsiyetsizleştirmeden,
milliyetsizleştirmeye değin nevi eş zamanlı aşamada, temel varoluşsal
nitelikleri yoğaltılan milletler, muntazamca hazırlanıp, önlerine konan
fikirden, gıdaya; soyut, somut her şeyi salt tüketim nesnesi olarak algılayan,
alık kitlelere başkalaşıyorlar… Böyle yabancı zamanda, yukarda değindiğim üzere
kişiye kalan tek gerçeklik, en tabiî ve yüksek yetisi sevi oluyor. Az da olsa
kendilerine yabancılaşmayan bireyler, nevi aldatmacalarla ıraklaştırıldıkları
başlangıçları özlerinde buluyor kendilerini. Benliği ile barışık kimseler, en
derin gerçeklerini olağanca yaşayarak, gittikçe çıldırarak, kendi yok oluşuna
koşan insanlığın özeğinde, bir öyle ırağında hakiki ongunluklara eriyorlar.
Yuri manga uyarlaması olan Tear Studio’nun, 2019 yapımı Fragtime - Furagutaimu
- フ ラ グ タ イ ム video animesi, eş tinsel yalıtımda gelişiyor. 2013-2014
yılları arasında, Akita Shoten'in, ‘Manga Cross’ web sitesinde çevrimiçi olarak
seri olarak yayınlanan hikâye, toplam iki ciltte(tankōbon) toplandı. 2019 yılında, Yuri
tutkunları ve belirli kesime hitap eden, aynı çizimler üzerinden tüm seriyi
içeren bir saatlik bir video anime olarak yayınlandı…
 |
| İlk Zuhur |
Zamanı denetleyebilseydiniz, ne yapardınız? Kişiye
göre ayrımlı karşılığı olsa da, aşağı, yukarı birbirine benzer beklentiler oluşturan
bu yaklaşım, en derin yargılarımızın nüvesine dokunuyor. Gelecekte, manga
yazarı olmak isteyen içe kapanık, çekingen liseli Misuzu Moritani, zamanı
durdurabilme yetisine sahiptir; ancak üç dakikalığına. -Bu mühlette ne yapılabilir? diyeceksiniz; yeniyetme kızımız kendi
gibi terütaze dönemlerinden geçen kızların etekleri altlarına, külotlarına
bakıyor. Onlar, öyle kalakalmışlarken, pilili okul eteklerini yavaşça
kaldırıyor ve dişilik yansısı naif fetiş unsur bembeyaz ince külotlarını
inceliyor… Ama her yerde, herkesin hakkında konuştukları biri olur elbet. Burada
o kişi, okulun gözde kızı Haruka Murakami adında kavisli ince belini çevreleyen
dizleri bir buçuk karış üzerlerinde gri pilili eteği altında, günle parıldayan
süt misali bacakları, ak tenine tezat beline dökülen kapkara saçları, içleri
parlayan simsiyah badem gözleri irtifasında pembe dudaklarıyla, inceden
tebessümlü kızımız, kızların, erkeklerin şuurlarını yitirmelerine sebep oluyor;
hâliyle, Misuzu Moritani’nin alâkasını ziyadesiyle çelmekle kalmayarak, yaşamı
özeğine yerleşiyor…

Yine böyle bir gün, zamanı üç dakikalığına
durduran Misuzu, doğruca avluya koşuyor. Ansızın kalakalmış öğrenciler yanlarından
rüzgâr gibi geçerek, dışarı çıkıyor. Orda, bir ağacın gölgesinde oturakta
oturmuş kitabını okuyan güzeller güzeli Haruka yanında alıyor soluğunu. Yavaşça
eteğini kaldırıyor ve altına bakıyor… Ancak Murakami birden konuşunca,
şaşalıyor. Moritani anlıyor ki, Haruka zamanı durdurma yetisinden etkilenmiyor.
Zamanın aktığı süreç denli canlı oluyor. İkili hariç herkes olduğu gibi kalarak
kaskatı kesilmiş vaziyette duruyor.

Kızlar, bu ilk zuhurla yakınlaşmağa başlarlar. Ve
arkadaşça ilk buluşma için sözleşirler. O Pazar günü, bir iç çamaşırı
mağazasında alışveriş yaparlarken, sınıf arkadaşları ve eş zamanda Moritani'nin
eski erkek arkadaşı Tamaki'yi, başka sınıftan bir kızla görürler. Haruka
açıkça, oğlanın eski sevgilisi olduğunu söyler. Ancak onu hiç sevmediğini,
kendisi gelip, teklif edince, öylesine kabul ettiğini anlatır. Rahatsız olan
Misuzu, Tamaki’nin suratına, külot atar…
 |
| İlk Öpücük |
Ardıl günler, okulda herkesin sırlarını
araştıran ve Haruka hakkında daha fazla malûmat edinmeğe uğraşan Misuzu,
sürekli zamanı durdurur. Haruka’yı, hep öteden izler. O günler Misuzu’nun,
zamanı durdurmasından rahatsız olan Haruka, sebebini söylemesini ister. Fakat
Misuzu, sükûnetini korur. Revire giden Misuzu’yu ziyaret eden Haruka, ondan
gerçeği itiraf etmesini nazikçe üsteler. Sedyeyi, odanın kalanından ayıran
perde ardında masasında oturan hemşireye karşın Misuzu, Haruka’ya sokulur ve
onu dudaklarından öper; o esna hemşire, yanlarına geldiği ân Misuzu, zamanı kıl
payı durdurabilir. Haruka, onu derinden karşılar; kızlar öpüşmeğe başlarlar…

Başka kızların, Haruka hakkında kılükallerini
işiten Misuzu’nun, duygularından yeterince emin olamayışı, Haruka’yı içten içe
çıldırtır. Onun gibi tuhaf karşılanmağa hazır mıdır? Haruka, daha fazla
dayanamaz, onunla yüzleşir. Misuzu, bunun üzerine eteğini kaldırır ve aynı cins
külot giydiklerini gösterir. Haruka’da eteğini kaldırır; zaman yine
duralamıştır… Lâkin Misuzu’nun zamanı durdurabilme gücü günden güne
yitmektedir. Yakın arkadaşı sevimli bir kız olan Kobayashi, sevgili dostuna,
kendisinin, Murakami’ye ihtiyaç duyduğu üzere Murakami’nin de, kendisine
ihtiyacı olduğunu ifade eder. Misuzu, durumunu biri ile konuşabildiği için çok
rahatlar. Zamanı yine durdurur. Haruka'ya, bilmesini istediği bir şey olduğunu
söyler. Haruka, oralı olmaz. Misuzu güçlerinin tükendiğini anlatır. Topluma
uyumlu olma eğilimindeymişçe davranarak, onu umursamaz. Üstüne, Misuzu’nun zamanı durduracağını bildiğinden,
ders ortasında soyunarak, çırılçıplak sıra üstüne çıkar…

Sonunda Misuzu’yu, evine dâvet ederek, akşama
değin yalnız olacaklarını söyler. Onun gerçek niyetini öğrenmek isteyen Misuzu,
evine gider… Haruka’nın odasında otururlarken, Haruka giysilerini soyunmağa
başlar. Misuzu sebebini sorunca, kendisi için olduğunu belirtir. O esna kapı
çalar ve yarı kalır. Haruka içeri gidince, Misuzu, yatak altında çekmeceye
dikkat kesilir; açıp, bakar. Okulda tüm öğrencilerin, öğretmenlerin isimleri,
kan bilgileri, doğum tarihleri, hoşlandıkları şeylerin yazılı olduğu ufak
defterler bulur. Kendi bilgilerini içeren defteri okur. Kendisinin, iletişimde
yetersiz, meraklı ama pısırık, singin biri olduğunu okur… Misuzu, onun herkese
karşı maske takan belirsiz, silik biri olduğunu düşünür. Haruka’nın defterini
açınca, herkesçe beğenilmeği, böylelikle kimsenin, kendisinden nefret
edemeyeceğini, yazmıştır. Diğer sayfalar boştur… Onun asla kimseyi
sevemeyeceğini düşünen Misuzu, kederle evine döner…
 |
| Haruka Murakami |
Ardıl günler Misuzu, Haruka’nın, kendinden
kaçmak yerine, gerçeği ile yüzleşmesi gerektiğini düşünür. Bunun için gerçeği,
tüm sınıf önünde itiraf eder. Utanıp, öfkelenen Haruka, hışımla sınıftan çıkar.
Peşinden koşan Misuzu, onu merdivenlerde köşeye sıkıştırır doğrudan gözlerine
bakarak, maskesini düşürür. Haruka, ona saldırırken Misuzu, gerçeğin, sanılan
gibi olmadığını ifade eder. Ardından, onu sevdiğini söyler; Haruka’da, onu
sevdiğini söyler. Gizliliğin geriliminden boşalan ikili rahatlar. Birkaç hafta
içinde Misuzu’nun yetisi büsbütün yiter. Lâkin daha dışa dönük biri olmuştur.
Haruka ile daha ongun ve hür bir gelecek, onları bekliyordur…

Görünürde, erin bir sevici düşlemi denli duran Fragtime,
gizlenmeğe mecbur kılınmış hemcins tutkunluğunu, eşey seçimi ayrımsanmaksızın
genellikle yalnız kalan duygusal kimseleri, hedef alıyor. Zira bu gizlenme mecburiyetiyle
yiten en güzel zamanları durdurabilme yetisi, içlemi ile barışık, kendine dönük
ve buna her açıdan zorunlu kişinin, biçimsiz yığın topluma yönelik ayrımını göstergeliyor.
Kısa vadeli zamansızlıkta, eteği altına-benliğine baktığı kişinin, bunu
yaparken kendisini izlediğini anlayışı, gizlenmenin müşterek yalnızlığını
ortaya koyar. Biri duygularını sakınırken, diğeri kibri ile gölgelemektedir.
Misuzu içlemi, özü ile barışık, Haruka, dışlanma korkusu ile kendini
reddederek, gizliliğe sığınmış erinlerdir. En hassas dönemlerinde,
yetişkinlerden fazla baskı altındadırlar. Müşterek gizlilikleri, ifşalarını
gerçekleştirmeğe açılan kapının anahtarıdır. O kapı ardında, ana-baba
beklentileri, toplumsal gerekliliklerden arı gerçekçilik, onları beklemektedir.
Genelin, üzerlerine yıktığı utanç kisvesinden silkinmekle erecekleri gerçeğin kabûlü,
bağlarını güçlendirecek, daha bilinçli varoluş sürmelerini sağlayacaktır. Eşey
ayrımı gütmeyen kendini bilmek gerçeği, yalnız kazanmağa, aksinde kaybetmeğe
alıştırılmış bireyin, henüz çocuk yaşlarda ıraklaştırıldığı özüne dönüşüdür…

Fragtime, yahut ‘Az Zaman – Bir Parça Zaman’ , kimliksizlik
hususunu, kişinin, çocukluk ile erişkinlik arası süreçte esaslı düşleri, tutkuları
döneminde, ergenlik coşkuları içinde ele alıyor. Hepimizin geçtiği süreçlerin,
yüksek muhtemel kişilik yitimine erdiği nihayeti reddeden ve bunu, Dünya
toplumları genelinde hâlâ kabul görmeyen cinsel eğilimlere indirgeyerek,
gerçekleştiriyor.
 |
| Haruka Murakami |
 |
| Haruka Murakami |
 |
| Haruka ile Misuzu |