SIÇRA MAKOTO! SIÇRA!
Zamanı geri alabilseydiniz, ne yapardınız? Nevi karşılığı olan sualin değişmeyen gerçekliği, somut bir olgu olmayan zamanın maddî, manevî tesirleri karşısında soyut edinimlere yönelen kişiyi, ömrünce yenilenen beklentiler dizisi karmaşasına bağımlı kılıyor. Erişkin dönemi itibariyle geçmişte yaşamağa başlayan, hep geleceği arzulayan ve ânı kaçıran, telâfisini salt ‘tüketim kültürü’ ile sağlayan yığınları karşılayan ‘çağdaş toplum’ elbet ‘zaman yolculuğu’ yapabileceğini düşünen kişilerden oluşur. Pentagon odaklı Amerikan sinema endüstrisinin, Dünya toplumlarına armağan ettiği nevi algı tuzağı, kültürel başkalaşımdan biridir. Çehresini, batıya yöneltmiş her ülke gibi genç nesli büsbütün ‘sanal gerçeklik’ içinde yaşayan, ananelerine bağımlı bildiğimiz, iktisadî ve teknik bağlamlarda ileri gelişmişlikte Japonya’da, bu durumdan ziyadesini aşkın mustarip. Esin mebdesi ‘disney’ olan anime’de olduğu gibi tüm kültürel imgeleri, etkinlikleri tamamen batı batısı tesirli bir anime film olan Madhouse yapımı, Zamanda Sıçrayan Kız - Toki o Kakeru Shōjo - 時をかける少女 , burada tetkik ettiğim tüm animeler ve filmler denli özü, sözüne başat kalan icraatlardan. Hikâyesi kökeni, Yasutaka Tsutsui'nin, aynı adlı romanına dayanmakla, farklı bir olay akışına ve karakter yapısına sahiptir. 1965'ten, 1966'ya değin tefrika edilen yapıt, dönemin ortaokul ve lise gençliğini hedef almış, 1967’de, tüm öyküler, roman biçiminde kitaplaştırılmıştır. 1983 yılında Nobuhiko Ōbayashi’nin yönettiği, gerçek oyuncularla çekilen filmi ve 2006’da Mamoru Hosoda’nın anime filmi olarak uyarlandı. Yönetmenliğini Mamoru Hosoda'nın yaptığı, senaryosu Satoko Okudera tarafından yazılan, 2006 yapımı duygusal, bilim kurgu anime filmi Zamanda Sıçrayan Kız, 15 Temmuz 2006 tarihinde sinemalarda gösterime girdi. Geniş kitlelerce olumlu karşılanarak, ‘Japon Akademi Yılın Animasyonu’ Ödülü dâhil olmak üzere pek çok ödüle değer görüldü. Anime, 26 Nisan - 26 Haziran 2006 tarihleri arasında Kadokawa Shoten'in, Shōnen Ace manga dergisinde, Ranmaru Kotone tarafından, anime filmin gösterimine yakın bir zamanda tefrika edildi. Bölümler daha sonra, 26 Temmuz 2006'da, tek cilt hâlinde toplandı. Manga, bazı küçük farklılıklarla, filmle eş hikâyeyi izliyor. Öykü, romanın ana ıraları Kazuko Yoshiyama ve Kazuo Fukamachi ile açılıyor ve Kazuko'nun uyanması üzerine sonsözüyle bitiyor. Ayrıca 1967 tarihli romanın kahramanı Yoshiyama Kazuko, anime filmde Makoto’nun, teyzesidir…
![]() |
Makoto Konno |
Durumu lehine değerlendirmek isteyen Makoto,
zamanı, çıkarına âlet etmeğe başlar. Okula geç kalmamak, çok iyi notlar almak,
evde yemek pişirme sorumluluğundan kaçınmak ve sıkı dostları Chiaki Mamiya ve
Kousuke Tsuda adında oğlanlar ile okul dışı eğlencelerini, meselâ bir ‘karaoke’
buluşmasını yeniden yaşamak için zamanı geri sarıp, durur… Başına buyruk
eylemlerinin, başkalarını olumsuz etkilediğini anlaması uzun sürmeyecektir.
Makoto, onulmaz kederle, bir başına kalmışken,
zamanın durduğunu ayrımsar. Matrix (1999) ‘eğitim uygulaması’ndaki gibi yolda
kalakalmış topluluk arasından kendisine hitaben eril bir ses yükselir. Bu kişi,
Chiaki Mamiya’dır. Ona, gelecekten gelen zaman gezgini olduğunu anlatır. Ceviz
biçimli nesnenin, zaman yolculuğu için bir aygıt olduğunu açıklar. Cihazın
tabiatına ilişkin ilimsel izahatlar getirdikten sonra, gelecekte yıkılacak olan
Tokyo Ulusal Müzesi'de çalışan teyzesinin onardığı kadim bir tarihi eser olan
tabloyu görmek ereği ile zaman sıçraması gerçekleştirdiğini belirtir. Ancak
cevizi kaybettiğinden, geçici mühlet bu zamana hapsolmuştur. Üstüne, Makoto tüm
sıçrama haklarını tükettiğinden, artık bu zamana mahkûmdur. Bu konuşma üzerine
ortadan yiten Chiaki’ye âşık olduğunu anlayan Makoto, Chiaki'nin zamanı
durdurmasının, son bir zaman sıçraması hakkı yarattığını keşfeder.
![]() |
Chiaki ile Makoto |
ROMAN
1967 yılında, 65’den, 66’ya değin, aylık
gençlik dergisi, yayımlanan öykülerin
bütünleştirilmeleriyle oluşturulan romanda, ana ıramız bir ortaokul öğrencisi
olan Kazuko Yoshiyama’dır. Birden bire tuhaf olaylar dizisi yaşamağa başlar.
Okulda, sınıf arkadaşları Kazuo Fukamachi ve Gorō Asakura ile ders sonrası fen
deneyliğini temizlerlerken, bir lavanta esansı duyumsar ve bayılır… Üç gün
içinde korkunç bir depremde arkadaşı Gorō'nun evi yanarak, yıkılır. Ertesi
sabah feci bir araba kazası geçirirken, Kazuko gözlerini yirmi dört saat
evvelinde aralar; peşi sıra felâketler dizisi başlamadan öncesine dönmüştür.
Günü yeniden yaşamağa başlar. Olacaklara karşı arkadaşlarını uyarmağa
uğraşınca, ilkin kendisine inanmazlar. Ancak olaylar üst üste gelip, tam da
kızın anlattığı gibi gerçekleşince, ona inanmağa başlarlar. Ne edeceklerini, kime
gideceklerini bilemezlerken, hatırlarına fen öğretmenleri Fukushima gelir. Ona
danıştıklarında adam, Kazuko’nun yetisini, ‘ışınlanma’ ve zaman sıçraması’ gibi
örtük kuramlara dayandırır.
![]() |
Roman |
ANİME
Bir olgu nesne olarak ‘puding’ , girdiği kabın biçimini alan cıvık tüketim öznesi, zamanın akışkanlığı, kişinin yönelimleri, seçimleri doğrultusunda şekillendirdiği gidişatı temsili bir simge. Makoto’nun, buzdolabında ‘puding’ini tüketen kız kardeşi, simgesel olarak Makoto’nun ortaokul zamanları(romanda ortaokul öğrencisi ana ıra Kazuko Yoshiyama’ya gönderme) temsilidir. Esas mesele, buzdolabında ‘puding’’in eksilmesi, dokunulmadığı takdirde aynı kalıp, kalmayacağı yani bozulabilir oluşu yahut her bitişinde yerine yenisinin konulabileceği ve belki de yalnız bir kez yeneceği gibi olasılıklar karmaşasında gerçekleşen olguları geri alma, bir şeylerin bozulmalarını, yok olmalarını önleme doğrultusunda zamanın daima olağan seyirde mi işleyeceği, yoksa geriye dönük, dönüşümlü nitelikte telâfi edilebilirliği olabileceği üzerine varsayımlar düşüncesidir. Böyle sual imlerine karşılık aranan Makoto, karşılaştığı nihâyetleri sadece seçimlerinin biçimlendirdiği gerçeği ile en nihâyetinde yüzleşir.
İlgilisine;
Makoto'nun, zamanda sıçradığı sahnelerde alttan
işitilen piyano müziği, Johann Sebastian Bach'ın, Goldberg Varyasyonları
ilkidir.
Makoto, Kosuke'nin bisikletini ödünç alacağını
telefonuna gelen ileti ile öğrendiğinde, bisiklet kilidinde, ‘Ma-ko-to’ diye
7-2-4 değerlerini girer. Bu rakamlar, Japon alfabesinde ‘rank’ rakamlarına atıfta
bulunur(Ma = 7, Ko = 2, To = 4).